Ljudi misle da su njihove odluke i izbor stvar njihovog razuma i da su u skladu sa njihovim željama, interesovanjima i motivima. Međutim, većina odluka koju donesemo tokom dana, donesemo potuno nesvesno, što znači da smo “ranjivi” i podložni nagovaranju, a sve to se dešava u našoj podsvesti.
Mi, ljudi, sve volimo! Da budemo bezbedni, zdravi, da imamo dobar auto, cipele koje nam se dopadaju, da pojedemo hamburger...Posao ljudi koji prave reklame je da nas na najbolji mogući način ubede da želimo baš taj proizvod. I to rade tako što “udaraju” tamo gde smo najranjiviji. Oni znaju da postoji mnogo načina da manipulišu našim ponašanjem.
Ovo su neke od najefektnijih tehnika:
Antropomorfizam
Primer sa Hajnikenom najbolje pokazuje kako se antropomorfizam koristi da bi se prodao neki proizvod. Sledeći put kada se budete našli ispod pomenutog rafa obratite pažnju na etiketu i logo. Možda nećete da primetite isprva, ali u poređenju sa konkurencijom, tri “e” koja se nalaze u imenu “Heineken” su tako napisana da će vam izmamiti osmeh na licu. I to će vam, naravno, stvoriti potpuno drugačiji pristup ovom brendu.
Potrebno je da jednom proizvodu ulijemo emocije, na sličan način kao kod ljudi. To kod nas budi empatiju preme predmetima kao što su pivske flaše ili sredstva za čišćenje. Što nam se više dopada neki proizvod, to nam se prema njemu bude lepša osećanja, a upravo je to posao ljudi koji prave reklame - rekao je Endrjus.
Poverenje
Svaka ličnost koju gledamo u reklamama je pažljivo odabrana. Najbitnije je koliko uverljivo ta osoba deluje? Neki ljudi ulivaju više poverenja od ostalih. Na primer, ljudi koji imaju izuženo lice deluju ubedljivije od onih čije je lice široko, kao što je slučaj i sa osobama koje imaju braon, odnosno plave oči.
Bojazan od oskudice
Ono što najviše može da vas natera da kupite određeni proizvod je činjenica da je ostao još samo jedan komad po toj, sniženoj, ceni. Odnosno, bojazan da ćete za istu stvar morati da platite više.
Endrjus kaže da se ovo uglavnom dešava zbog toga što je u našem umu zacrtano da su skupe stvari i one u kojima oskudevamo (zlato, dijamanti).
Bojazan je dokaz da uskoro nećemo imati slobodu izbora.
Potvrda u društvu
Jedna od najefektnijih taktika koje kreatori reklama koriste je pikiranje na osećaj društvene nebezbednosti. Odlazimo kod lekara, frizera i u restorane koje nam prijatelji preporuče, i mnogo se češće odlučujemo da kupimo nešto zbog toga što ima nalepnicu da pripada nekome koga poznajemo ili cenimo.
Poštovanje pružanja otpora
Najbolji način da nas neko natera da nešto kupimo je da nas uveri da to nešto i ne moramo da kupimo. Tvorci reklama su odlično savladali umetnost obrnute psihologije. Činjenica je u tome da niko ne voli da mu se kaže šta da radi.
Niko ne voli da se oseća kao da je na nešto primoram - objašnjava Endrjus. Tvorci reklame imaju zadatak da vas ubede da je mogućnost izbora na vama i da ste vi ustvari ti koji samovoljno želite da kupite njihov proizvod.
Izvor: www.24sata.rs