Upozorenja nisu novost, ali opreza nikad na odmet kada se koriste kartice. Suština ovog upozorenja, koje se i ranije pojavljivalo u javnosti, je da navodni službenik odeljenja za sigurnost “Visa”, “Masterkarda” i “Amerikena”, koji već raspolaže podacima kao što su ime, prezime i adresa, kao i deo brojeva i podataka sa kartice, prvo obavesti građanina kako je zabeležena navodna neovlašćena upotreba kartice i kako zove da bi proverio ovu informaciju.
Potom sledi pitanje da li ste kupili određeni proizvod u određenoj prodavnici ili preko Interneta. Naravno, odgovor je “Ne”, a osoba tada insistira da mora da proveri da li ste vlasnik kartice, kako bi bila sigurna da kartica nije ukradena ili izgubljena pa traži da joj se pročitaju poslednje tri cifre sa poleđine kartice. Upravo cilj prevare to i jeste da se dobije lični identifikacioni broj “kriptoram”, a koji se nalazi na poleđini kartice.
Kako da sprečite zloupotrebe
- Čuvajte svoj PIN kod i nikome ga ne otkrivajte
- Ne držite na istom mestu PIN kod i karticu
- Nikome ne pozajmljujte svoju karticu
- Prilikom podizanja gotovine na bankomatu rukom zaklonite PIN kod
- Prilikom korišćenja kartice na internetu sva plaćanja obavljajte isključivo u 3D Secure okruženju
- Broj sa poleđine kartice (CVV2) ne saopštavajte nikome
- Koristite SMS obaveštenje o svakoj izvršenoj transakciji, koji vam pruža trenutan uvid u svaku transakciju. Na taj način možete da odmah nakon prijema poruke o transakciji koju niste vi obavili, blokirate karticu
Kako objašnjavaju u Erste banci za “24 sata” bankarski službenik može klijenta da nazove kako bi proverio transakciju koja je neuobičajena (podizanje novca sa dva različita bankomata, geografski udaljena, u kratkom vremenskom periodu, kupovina putem Interneta u većem iznosu...), ali pritom od klijenta neće tražiti nikakve podatke, već će samo proveriti validnost transakcije.
- U svakom slučaju savetujemo klijentima da telefonom ne dostavljaju CVV broj. CVV2 broj na “Visa”, odnosno CVC2 broj na “Masterkard” karticama je trocifreni broj koji se uglavnom nalazi na poleđini kartice, pored ili u gornjem desnom uglu trake za potpis, kao ni PIN kod trećim licima - naglašavaju u Erste banci.
U Unikredit banci ističu da u cilju prevencije zloupotreba platnih kartica preduzimaju sve raspoložive mehanizme softverske i hardverske zaštite.
- Pored najsavremenijih sistema zaštite, pojačanog video nadzora, zaposleni u Odeljenju platnih kartica kontinuirano prate transakcije svih klijenata kako bi uočili eventualne nelogičnosti prilikom upotrebe kartica i na taj način predupredili zloupotrebe - ističu u Unikredit banci i dodaju da se radi i na edukaciji klijenata.
Izvor: 24 sata