BEOGRAD - Svaki, pa i najmanji državni namet, proizvođači i trgovci odmah prebace na potrošače.
Poslednji primer je ekološka taksa od pet odsto na elektronske i električne uređaje, koja će potrošače koštati tri puta više, pošto su proizvođači elektronskih i električnih uređaja najavili da će zbog povećati cene za više od 20 odsto.
Ministarstvo životne sredine i prostornog planiranja saopštilo je da visina taksi ne prelazi pet odsto od cene proizvoda i apelovalo na trgovce da ne koriste uvođenje ekološke takse za drastično povećanje marži za svoje proizvode.
Da su trgovačke marže previsoke i da postoji prostor za pad cena na indirektan način priznali su i proizvođači i trgovački lanci koji su odlučili da u "nedelji potošača" snize cene za 26 proizvoda.
Jedini lek od trgovačke samovolje je, prema mišljenju Gorana Papovića, predsednika Nacionalne organizacije potrošača Srbije, u "hard diskontima", u kojima će se proizvodi prodavati kao trgovačka robna marka.
- Marže su ogromne, pa se grašak koji košta 12 dinara prodaje po ceni od 150 dinara. Na osnovni rabat od 20 odsto trgovci proizvođačima dodaju i dodatni rabat od 10 odsto za dobro mesto u radnji. Dešava se da su proizvodi od istog proizvođača do 30 odsto jeftiniji kao trgovačka robna marka. Tako Merkator prodaje mleko kao svoju robnu marku mnogo jeftinije nego mleko drugih proizvođača. To znači da potrošači plaćaju brend i jedino rešenje je u hard diskontima gde će trgovački lanci prodavati proizvode kao svoje robne marke - kaže Papović.
Poskupljenje elektrouređaja
Prema podacima iz Ministarstva životne sredine posle uvođenja ekološke takse trebalo bi da poskupe različite kategorije elektronskih i električnih uređaja različitih proizvođača. Tako bi cena televizora LG trebalo da bude veća za 1,98 odsto, televizora Grunding 4,6 odsto, šporeta Elektroluks 5,18 odsto, a šporeta Milan Blagojević 7,33 odsto, dok bi Elektroluks mašina za pranje veša trebalo da poskupi 6,48 odsto.
- Marže na meso su između 25 i 30 odsto, na mleko između 15 i 20 odsto dok su najveće na voće i idu i do 50 odsto - ističe Papović.
Zbog ogromnih marži kupci sve češće u radnje svraćaju samo po osnovne životne namirnice, pa bi se trgovcima halapljivost mogla vratiti kao bumerang.
Naročito izražena samovolja trgovaca vidi se na primeru bebi-opreme, gde su pojedini proizvodi skuplji između 40 i 50 odsto nego u susednim zemljama.
- Proizvod tehnološki napredniji od onog koji se prodaje kod nas istog robnog proizvođača košta 40 do 50 odsto više kod nas nego u prodavnicama u Mađarskoj. Trgovačke marže su ogromne i zavisno od proizvoda one su između 40 i 500 odsto - kaže Vladimir Ješić, urednik sajta "Bebac. com"
Ekonomista Aleksandar Stevanović smatra da država ne treba trgovcima da govori kolike treba da budu cene, već da stvori uslove za konkurenciju koja će dovesti do normalizacije cena.
- To što je Ministarstvo trgovine sa trgovcima i proizvođačima dogovorilo da snize cene 26 proizvoda je neinteligentna demagogija jer se na takav način ne rešava problem cena. Država treba da omogući uslove za konkurenciju, a ne da se investitori koji su došli u Srbiju kaju zbog toga - kaže Stevanović.
Izvor: Glas javnosti, Autor S. Tomčić