Istraživanja tržišta
09.07.2014.

Cene rastu, a novca sve manje

Ekonomiste, ali i zaštitnike prava potrošača to ne iznenađuje mnogo i smatraju da su na rast cena uticala i nekontrolisana poskupljenja za vreme poplava. Međutim, novčanik građana sve je tanji.
 
Ministarstvo trgovine u analizi navodi da su cene u maju porasle i do 6 odsto. Poskupeli su meso, riba, mleko, sir i jaja, voće, vino, materijali za odeću, obuću, usluge za održavanje i popravku stana, snabdevanje vodom i različite komunalne usluge, ali i mnogi drugi proizvodi i usluge. Građani kažu da je i sada već sve preskupo, čak je i hrana za neke postala luksuz.
 
Saradnik časopisa "Makroekonomske analize i trendovi" Miladin Kovačević ocenjuje da su cene ove, ali i prošle godine bile stabilne, čak ispod nivoa inflacije koji je odredila Narodna banka. Rast cena koji je analizom utvrdilo Ministarstvo uzrokovan je sezonskim faktorima, smatra Kovačević, ali kaže da su na poskupljenje uticale i poplave.
 
"Najpre, tu je reč o sezonskim faktorima, u korisnim mesecima uvek je prisutan rast određenih cena s jedne strane. S druge strane, imali smo i nepredvidive okolnosti u maju, odnosno velike poplave i otežano snabdevanje, pa je i ponuda bila nešto manja nego u standardnim okolnostima", tvrdi Kovačević.
 
Porast cena za zaštitnike potrošača nije iznenađenje. Predsednik Udruženja za zaštitu potrošača Vojvodine, Goran Papović uputio je kritike svima koji su poplave iskoristili da podignu cene.
 
"Rast cena na malo koje je Ministarstvo utvrdilo bio je očekivan. Komentara više nemamo, samo najlošije kritike koje upućujemo i trgovcima. Pogotovo to što je neko iskoristio poplave i sve što se dešavalo i dao sebi za pravo da poveća cene. Posebno je poskupeo nameštaj, bela tehnika, ali i osnovne životne namirnice. To samo pokazuje koliko je tržište u Srbiji zatvoreno, koliko su monopol i kartelsko dogovaranje prisutni", smatra Papović.
 
Goran Papović navodi da preostaje, eventualno, da se utvrdi koji je trgovac najviše podigao cene i da se potrošači pozovu na bojkot. Međutim, dodaje da su potrošači već odavno na ivici egzistencije i da za to nema mnogo razumevanja.
 
 
Izvor: www.potrosac.info
Trenutno nema komentara