Pametna kupovina počinje sa razumevanjem naših realnih potreba, tačnije odnosa cene i kavliteta od onoga kako proizvođači rekamiraju svoju robu a trgovci pokušavaju da nas privole da je kupimo.
Voće - Obratite pažnju na raspored namirnica. Ponuda u marketima je organizovana tako da vas maksimalno uspori da biste kupili više nego što vam je potrebno. Kada uđete u većinu prodavnica, na samom ulazu videćete voće i povrće, što potrošaču ostavlja utisak sveže primamljive robe. Ukoliko je prodavnica veća, verovatno ćete osetiti i miris sveže ispečenih peciva što budi osećaj gladi i nagoni na duže zadržavanjeu marketu. Na neplaniranu kupvinu često vas navode i frižideri sa otvorenim vratima. Takođe ne treba zanemariti ni pažljivo odabranu muziku, ni kafe barove koji u većim marketima služe za predah. Trgovci vode računa da su im osnovne životne namirnice, kao što su mleko i meso, na samom kraju prodavnice, pa na putu do njih padate u iskušenje da kupite što više drugih proizvoda (slatkiša, napitaka, kafe i sl.) Ono na šta takođe upozoravaju ustručnjaci je osmišljeno usporavanje potrošača pri izlasku iz prodavnice. Često se dešava da vam u velikom marketu radi samo jedna kasa, pa dok čekate red, padate u iskušenje da kupite još "neku sitnicu".
Rafovi - Budite spremni trikove kao što su "snizi cenu jedne robe, a poskupi ostalu". Trgovci vas reklamom privuku da baš kod njih najpovoljnije kupite meso, dok ćete istovremeno kod njih druge namirnice platiti po najvišoj ceni. Ukoliko kupovinu organizjete pametno možete uštedeti 37% u proseku. Prevedeno u novcu uštede se kreću od 200, do čak 2000 dinara, što pokazuju istraživanja koje je kontinuirano sprovodila Asocijacija potrošača Srbije – APOS. Čuvajte se lukavih popusta. Ako vidite, recimo, 10 čaša jogurta za 200 dinara, zapitajte se da li vam je toliko jogurta potrebno, i što je još važnije, proverite da li je cena jedne čaše već od 20 dinara.
Jedinična cena kao dobar vodič - Uvek nas kao potrošače muči dilema da li je jeftinije kupiti malo ili veliko pakovanje? Jedinična cena dobar vodič za potrošače prilikom upoređivanja. Na cenama svakog proizvoda imate istaknutu cenu i cenu obračunatu prema uobičajenoj jedinici mere. Čokolade na rafovima od 60, 80 i 100 grama, su upakovane u istim pakovanjima, pa kod potrošača stvaraju utisak da su one i jednake neto težine.
Čitajte deklaraciju i proveravajte trgovačke marke. Istraživnja APOS-a pokazuju da kupujući namirnice trgovačkih robnih marki u domaćim marketima možete uštedeti do 27%. Pritom obratite pažnju na deklaraciju proizvođača koji proizvodi robu za određeni market.
Izvor: Apos.org.rs